Vanessa Forstén – Menorrhoea

Emilia Pennanen haastattelee valokuvataiteilija Vanessa Forsténia hänen kuukautisia käsittelevän Menorrhoea-yksityisnäyttelynsä tiimoilta. Näyttely on esillä 1.–15.12.2017 Asbestos Art Spacessa Helsingissä.

Emilia Pennanen haastattelee valokuvataiteilija Vanessa Forsténia hänen kuukautisia käsittelevän Menorrhoea-yksityisnäyttelynsä tiimoilta. Näyttely on esillä 1.–15.12.2017 Asbestos Art Spacessa Helsingissä.

Vanessa Forstén: White Privilege

Vanessa Forstén: White Privilege

Vanessa Forstén (s. 1990) on helsinkiläinen taiteilija, jonka työt keskittyvät naisen ja feminiinisyyden identiteettiin. Forsténin ensimmäinen yksityisnäyttely Always invisible, never out of sight pidettiin helsinkiläisessä Creat Space -galleriassa toukokuussa 2016. Forstén on ollut osana lukuisia yhteisnäyttelyitä Euroopassa, Japanissa ja Yhdysvalloissa. Sipoon Gumbostrand Konst & Form valitsi Forsténin kuukauden nuoreksi taiteilijaksi helmikuussa 2017. Tällä hetkellä hänen teossarjansa Revir on nähtävillä Soome Instituutin Identity Matters –yhteisnäyttelyssä Tallinnassa.

Forsténin uusi yksityisnäyttely Menorrhoea avautuu 1.12.2017 Asbestos Art Spacessa Helsingissä.

Näyttelyn nimi, Menorrhoea, tulee latinasta tarkoittaen veren virtausta kuukautisten aikana. Kuukautisveri on väkivallatonta verta, samalla kun se on kaikista veristä kiistanalaisin. Kuukautisveri on edelleen sosiaalinen tabu kulttuurissamme, vaikka on kulunut jo 45 vuotta Judy Chicagon uraauurtavasta tila-aikateoksesta Menstrual Bathroom (1972), joka oli esillä Kaliforniassa järjestetyssä aikaansa mullistavassa Womanhouse-näyttelyssä. Patriarkaalinen yhteiskunta ei vieläkään tunnusta kuukautisia tavalliseksi osaksi niitä kokevien ihmisten elämää. Verta vuotavat kehot nähdään likaisina, niiden tekemiset koetaan ennalta-arvaamattomiksi ja niiden kykyä tehdä päätöksiä pidetään epäluotettavana kuukautisten aikana koettujen tunnetilojen vuoksi.

Näyttelyn työt ovat tämän ajan kuvaus kuukautisista. Forstén käyttää erilaisia taiteen muotokieliä tutustuessaan omaan kehoonsa kuukautisten aikana. Kuvien pehmeä valo korostaa kuukautisten aikana koettua luonnollista haavoittuvuutta. Kuukautisveri esitetään normaalina elimistön nesteenä ja kuukautiset kivuliaana kokemuksena. Työt antavat esimerkkejä vaihtoehtoisista lääkkeistä sekä ympäristöystävällisistä kuukautissiteistä.

Alla keskustelemme Vanessan kanssa taiteellisesta työskentelystä, feminismistä taiteessa sekä hänen uudesta näyttelystään.

Vanessa Forstén: Trifolium pratense

Vanessa Forstén: Trifolium pratense

Miten aloitat taiteellisen prosessin?

Prosessi on hyvin erilainen jokaisen projektin kanssa. Elämäntilanne voi olla erilainen, aikaisemmat kokemukset ovat voineet muuttaa ajatusmaailmaani ja niin edelleen. Kaikissa taideprojekteissani alkuvaihe on kuitenkin suhteellisen samanlainen. Voin olla miten kiireinen tahansa ja tehdä muita töitä, mutta taidepersoonani on herkkä. Tarvitsen rauhaa: minun täytyy kokea tyhjyyttä ja tylsyyttä, jotta jotain uutta voi syntyä.

Aikaisemmissa töissäsi Always invisible, never out of sight käsittelit nuoruuden herkkyyttä ja ensimmäisen parisuhteen haavoittuvuutta päiväkirjamaisen valokuvakirjan muodossa. Sarjassa Revir tutkit identiteettiäsi nuoruuden murroksen alla: kuinka löytää tasapaino omasta kehosta, mielestä ja kodista itsenäisyyden ja yksinäisyyden väliltä. Suhteessa aikaisempiin töihisi, miten aloit työstää uutta teostasi Menorrhoea? Mikä oli aloituspisteesi?

Ajatus feministisestä teoksesta on piileskellyt takaraivossani opiskeluajoista lähtien. Nuorempana minulla ei ollut rohkeutta eikä tarpeeksi osaamista ottaa kantaa poliittisen taidesarjan kautta. Olen iloinen että odotin, sillä teoksen tekeminen tuntui luontevalta nyt 26–27-vuotiaana. En ole epäröinyt itse teemaa ollenkaan. Ajatus feministisestä taidesarjasta muuttui konkreettiseksi syksyllä 2016, kun kävin entistä enemmän gallerioissa ja museoissa, toiveenani tulla inspiroiduksi. Käydessäni Sinebrychoffin taidemuseossa katselin vanhoja öljymaalauksia aristokraattisista ihmisistä, joilla oli päällään myllynkivikauluksia. Tullessani kotiin museosta tiesin, että haluan tehdä sarjan kuukautisista. Ensimmäinen kuva oli työn alla: omakuva myllynkivikauluksessa, joka on tehty tamponeista.

“Haluan normalisoida kuukautiset. Toivoisin että avajaisissa aihe olisi niin normaali että kävijät pystyisivät keskustelemaan omista kuukautisistaan. Miehiä on luultavasti myös paikalla ja toivon että he kuuntelisivat ja antaisivat muille tilaa.”

 

Menorrhoea käsittelee kuukautisia. Teoskokonaisuus koostuu asetelmakuvista, henkilökuvista sekä performanssivideosta. Olet kiinnostunut rikkomaan tabun, joka ympäröi kuukautisia ja niitä kehoja, jotka kokevat kuukautiset. Esittelet kuvissasi esimerkkejä vaihtoehtoisista lääkkeistä sekä ympäristöystävällisistä kuukautissiteistä. Miten haluat työsi vaikuttavan katsojaan?

Esteettinen tyylini on herkkä, kaunis ja helposti lähestyttävä. Toivoisin että henkilöt, jotka yleensä ottavat kantaa ahdasmielisen näkökulman kautta, yrittäisivät edes hetkeksi vaihtaa perspektiiviään ja tulisivat katsomaan näyttelyäni. Haluan normalisoida kuukautiset. Toivoisin että avajaisissa aihe olisi niin normaali, että kävijät pystyisivät keskustelemaan omista kuukautisistaan. Miehiä on luultavasti myös paikalla, ja toivon että he kuuntelisivat ja antaisivat muille tilaa. En osaa yhtään sanoa millaisia reaktioita työni synnyttävät – olen utelias ja valmis kaikkeen. Haluan tuoda esille vaihtoehtoja heille, jotka vuotavat verta ja käyttävät vain tamponeja tai kertakäyttösiteitä. Puuvillasiteet ja kuukuppi ovat ekologisempia vaihtoehtoja.

Vanessa Forstén: Menorrhoea

Vanessa Forstén: Menorrhoea

“Nykytaiteen pitäisi heijastaa maailmaa ja yhteiskuntaamme kriittisin silmin. Taide on erittäin tärkeää, sillä se toimii synapsina ihmisten ja eri kulttuurien välillä.”

Työsi ovat poliittisesti kantaaottavia ja tutkit kuukautisia feministisestä näkökulmasta. Miten päädyit yhdistämään taiteen ja politiikan tässä näyttelyssä? Eroavatko aktivismi ja taide toisistaan?

Mielestäni hyvä nykytaide on poliittista. Nykytaiteen pitäisi heijastaa maailmaa ja yhteiskuntaamme kriittisin silmin. Taide on erittäin tärkeää, sillä se toimii synapsina ihmisten ja eri kulttuurien välillä. Se yhdistää, tuottaa keskustelua ja se voi muuttaa ihmisten ajattelutapoja. Eroavatko taide ja aktivismi? Tietenkin! Löytyykö hybridejä? Joo! Sanoisin että Menorrhoea on taiteen ja aktivismin yhdistelmä. Esimerkiksi, olisin voinut tuottaa kuukautismarssin naistenpäivänä, mutta olen taiteilija, joka on kiinnostunut aktivismista – en aktivisti. Olen liian herkkä ja empaattinen kokoaikaiseksi aktivistiksi. Kiitos kaikille aktivisteille, kun jaksatte taistella!

Suurin osa töistäsi on tehty valokuvaa käyttäen. Miten kuvailisit siirtymääsi videon ja performanssin muotoon?

Koen että osaava taiteilija pystyy tekemään jotain uutta ja kiinnostavaa samalla säilyttäen oman tunnistettavan tyylinsä, joka liittää sen aikaisempaan tuotantoon. Halusin haastaa itseäni: tehdä jotain uutta ja sellaista, mitä olen aina halunnut tehdä. Video ja performanssit ovat hyvin lähellä sydäntäni, ja olen ylpeä, että sain tehtyä Warpaint-teoksen. Itse prosessi oli luonteva, mutta tietysti vaikeampi verrattuna valokuvan tekemiseen. Oli ihanaa ja varmasti tärkeää tuntea epävarmoja tunteita. Silloin tietää tehneensä jotain, mitä ei ole aikaisemmin tehnyt.

Vanessa Forstén: Matricaria chamomilla

Vanessa Forstén: Matricaria chamomilla

Vanessa Forsténin uusi yksityisnäyttely Menorrhoea on nähtävillä 1.–15.12.2017 Asbestos Art Spacessa, Helsingissä. Näyttelyn avajaiset pidetään ensimmäinen joulukuuta klo 18–22. Avajaiset sponsoroi Ruohonjuuri ja Solmu Brewery.

Tapahtuma Facebookissa

www.vanessaforsten.com

 

Asbestos Art Space on Asbestos-kollektiivin perustama avoin kaupunkitila poikkitaiteelliselle toiminnalle ja kulttuuritapahtumille.

Asbestos Art Space Facebookissa

Asbestos Art Space Instagramissa

Asbestos Art Space toimii turvallisemman tilan periaatteiden mukaisesti.
Saavutettavuus; ovi on 71 cm leveä. Edustalla on n. metrin etäisyydellä ovesta 10 cm korkea
rappunen ja itse ovessa on 10 cm korkea kynnys. Wc ei ole esteetön.

Let's talk about this

Article was written by

We use cookies on this website to make your browsing experience better. By using the site you agree to our use of cookies.

I understand and accept this.

Send this to a friend